onsdag 1. desember 2010

Lokale stemmer og Coca Cola reklame med en ny vri

Båtene ligger i havn i avvente storm i horisonten og storm i Moon Palace

Båtene til Isla Mujeres og søppel overalt i havnen
Fiskebåtene i Cancun ligger i havn. Det er ventet storm i horisonten. Jeg går ned mot havnen for å høre om restriksjonene som myndighetene har lagt på fiskerne mens klimatoppmøtet pågår. Jeg velger meg en båt med navn Ballena (hval) og spør mannskapet om noen vil snakke litt om det som skjer her i Cancun. De sier at kapteinen kan prate men han er litt opptatt så om vi kan vente. Etter ti minutter kommer kapteinen lettere bedugget ut av båten. Det er såvidt han bommer på hånden min når han skal hilse. Han konsentrerer seg hardt for å svare på våre spørsmål om restriksjoner og fisking. Alkoholeproblemer blant fiskerne, spesielt når de bare ligger til land, er stort sier min venninne som bor nært denne havnen. Kapteinen forteller oss at de ikke har mottatt restriksjoner siden de fisker nord for Cancun. De har blitt stoppet for å vise identifikasjon til den meksikanske kystvakten men kan fortsatt fiske. Det er verre for de som bor i Puerto Morelos eller sør for Moon Palace ( hvor hovedmøtet er). De kan ikke fiske på to uker og dette betyr tapte inntekter noe de ikke får kompensasjon for. Alkoholkonsumet vil nok øke under møtet og de lokale vil igjen lide for å tilpasse seg myndighetene.  
Søppel er et stort problem i Cancun. Der hvor jeg bor som er en fattig bydel like ved havnen er ikke søppelet blitt hentet på flere dager. Det ryktes at søppel tømmerne ikke vil komme før etter toppmøtet. De er opptatt med å holde det rent der hvor delegasjonene er og områdene rundt. På vei ut til sentrum kjører vi forbi en fontene. Sønnen til min venninne hyler høyt når han ser fontenen med vann. Agua, agua! roper han høyt. Det var da veldig til en glede tenker jeg men jeg forstår fort hvorfor. "Fontenen er vanligvis avslått sier min venninne, men siden det er klima i fokus så vil de vise Cancun ren og pen. Regjeringen er falsk. De bryr seg ikke om oss i de lokale bydelene. Vi er vant til det. Dessuten så er det ingen som resirkulerer søppel i Cancun. De kan godt sette opp organiske og uorganiske søppelbøtter men det er en farse. Når søppel tømmerne kommer blander de alt sammen uansett!"

"20 millioner trær plantet! - for å gi tilbake det vannet vi har brukt for å utarbeide våre drikker/produkter" Gracias Coca Cola .......!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar