fredag 10. desember 2010

Det er siste innspurt i Cancun

Jeg følger med på de siste nyhetene nå om innspurten i klimaforhandlingene. Jeg får dessverre ikke skrevet mer i bloggen før mandag og vil da gi min sluttkommentator og forhåpentligvis skrive en artikkel om Cancun og det som skjedde /ikke skjedde der. Uansett så synes jeg det virker som om den eventuelle avtalen som kommer til å komme er litt hastig. Som om de rike landene bare MÅ få ut en avtale så jordas befolkning får tilbake tilliten. Men jeg tror at den tilliten er mistet i mange sosiale lag ihvertfall der jeg har vært de siste dagene. Urfolk, bønder og aktivister har ikke stor tro på at en noen gang får en avtale som også vil gagne deres interesser. Jeg vil oversette Via Campesina erklæringen som er viktig for organisering av de sosiale bevegelsene og deres motstand mot de rike landenes utnytting av ressurser og  den ansvarsflukten disse landene viser. Det blir spennende å se om det blir en forlengelse av Kyoto-avtalen eller ikke og om det grønne fondet blir en realitet i tillegg til programmer om bevaring av regnskog og skog i utviklingsland. Ha en god helg. Over og ut fra klimaforhandlinger. Legger som sagt ut siste blogg på mandag. Det har vært interessant og kunne dele denne erfaringen med dere. Å gi de som ikke ofte får en stemme i mediabildet en stemme!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar