torsdag 18. november 2010

Verdens ordførere i Mexico by

I denne uken er det en kongress for verdens ordførere og lokale myndigheter her i Mexico City. Fra Norge deltar KS (Kommunesektorens  interesse og arbeidsgiverorganisasjon) og deres styre. Ordføreren i Mexico City, Marcelo Ebrard vil lede denne kongressen som tar for seg mange viktige lokale og regionale problemer deriblant klima.

Jeg fikk æren av å guide KS rundt i to dager i Mexico og de gledet seg til å delta på kongressen. Men dessverre så deltar de ikke på søndagens kongress om klimaet. Lokale og regionale myndigheter spiller også en stor rolle i hvordan vi skal forholde oss til klimaforandringen i Norge. Det er ikke bare statens rolle men enhver kommune og ethvert fylkes ansvar til å få sine innbyggere med i forebyggende arbeid og holdninger. Den kongressen som KS er med på vil konsentrere seg om temaene: Effektiv styring, økonomisk utvikling, innovasjon og bygging/utvikling av mer effektive byer innen 2030. 3000 lokale embetsmenn og kvinner fra 90 land vil delta i denne 5 dagers kongressen som etterfølges av en egen dag for klima på søndag. Rådet om klimaforandring for verdens ordførere (WMCCC- The World Mayors Council on Climate Change) http://www.wmsc2010.org/ Denne dagen vil forhåpentligvis konkludere med signering av en ” Mexico City- avtale” som vil forplikte byer til å redusere drivhus-gasser og gjennomføre det på en åpen måte så befolkningen er klar over at det skjer.

Mexico by har forandret seg mye de siste tjue årene. Biltrafikken har økt og kollektivtrafikken har blitt et problem fordi det ikke er plass til alle menneskene som skal av og på kollektiv transport i Mexico by. Problemet er opphopning av mennesker i busser, på metroen etc. og som igjen fører til stress. Stress og forurensning fører til sykdommer som igjen fører til dårligere helse. En uheldig syklus for en som bor i denne byen. Ordfører Marcelo Ebrard har bevilget penger til utviklingen av en metrobuss som et alternativt til metro( undergrunnsbane) og små busser som sirkulerer i byen. Metrobuss er en buss som går i en retning gjennom hele byen. Den har forskjellige ruter men den går kun i en kjørebane spesiallaget for denne bussen. Dette har hjulpet litt på trykket men er ikke nok. Sykling er en uting i byen men i gaten Reforma hvor de store kontorbyggene er i Mexico by har de satt opp sykler som du kan låne ut for et par-tre timer. Det ser ut som de fleste bruker den kun til sykling mellom kontorer for sykler du litt utenfor Reforma finner du ikke holdeplasser for syklene. Dessuten er respekten for sykling ennå ikke integrert blant bilførere ( er den det i Norge mon tro? )  547 000 tonn med karbondioksid gasser spres over Mexico by hvert år i følge den første informasjonen fra RETC (Register of emissions and transfer of pollutants) i Mexico. Hoy No Circula- systemet  handler om at ikke alle biler kan sirkulere samtidig dvs. hver bil har en dag hvor de ikke har lov å sirkulere på bakgrunn av bilnummeret. Dette systemet startet opp for tjue år siden og har ikke vært effektivt nok for å redusere forurensningen i byen. Mange mener systemet er foreldet og at det bør fornyes for at det skal få en direkte reduserende effekt på forurensningen. Mexico City ligger på tredje plass over de mest forurensede byene i Nord-Amerika etter Pittsburgh i USA og Windsor i Canada. Dette er de mest forurensede stedene i verden:http://www.time.com/time/specials/2007/article/0,28804,1661031_1661028_1661025,00.html


metrobuss i Mexico City

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar