søndag 28. november 2010

Snart avreise Cancun



 Greenpeace lanserte en luftballong i dag over Yucatan-området med teksten "Redd klimaet". I morgen starter klimatoppmøtet i Cancun. 

Da pakkes det endelig for Cancun. Jeg reiser med fly i morgen tidlig og ankommer om ettermiddagen.  Jeg skal bo lokalt og håper med dette å få se både lokale ”miljøproblemer” og snakke med folk på grasroten. Uansett så skal jeg observere og være der det skjer.  Jeg er usikker på hvor mye en kan nærme seg delegasjonene og Moon Palace Hotel, men håper at det blir muligheter for både dialog og alternative konferanser/møter gjennom hele Cancun-området. I de nærmeste dagene får jeg lagt en personlig plan for denne uken. Det jeg må sjekke er politisperringer og områder som ikke er helt trygge pga. narkokartellet Las Zetas. Dette er første gang jeg er i Cancun men tredje gang jeg er i Yucatan-området. Jeg håper å få reist litt og snakket med de som bor i området. Demonstrasjoner vil det nok også bli så får en se hvilken strategi/lokk myndighetene legger på  slike situasjoner.  Demonstrasjoner kan aldri stoppes helt og vil være en naturlig del av dette toppmøtet også. Det en får håpe på er at det ikke blir så voldelig som i fjor i København.
I de siste dagers nyheter her i Mexico er det litt optimisme å spore til tross for at ingen tror den store avtalen kommer til å bli undertegnet her.  Håpet er at bilaterale avtaler som gir de rikes land et større ansvar for å hjelpe utviklingsland med å redusere sine utslipp, klimaprosjekter, avskogingsspørsmål etc. fremmes. FNs rådgivere innenfor miljø sier at det haster med å få skapt et fond for akkurat dette temaet.  De rike landene må hjelpe de landene som ikke har samfunnsstrukturer som skal til for å legge miljøspørsmål og forebygging til rette. Et grønt fond må bli skapt og hvor pengene skal komme fra, ja det må en diskutere i Cancun.
Ellers i nyhetene snakkes det om at Mexico er blitt varmere, verden er blitt varmere. Mange nordmenn vil nok riste på hodet av dette og si at dette har i hvert fall ikke skjedd i kalde Norge. Hjemme i Norge er i hvert fall Stoltenberg klar for å reise men sier han legger lista lavt før dette møtet. Dessuten blir han en av de få regjeringssjefene som er tilstede og mesteparten av forhandlingene vil bli gjort av miljøvernministre og andre forhandlingseksperter.  Håpet er at møtet skal gi enighet i spørsmål om teknologioverføring og tiltak mot avskoging i utviklingsland, og at det heller legges fram en plan om å få vedtatt en internasjonal klimaavtale neste år i Sør Afrika. Det blir spennende å se hva USA og Kina kommer til å gjøre eller foreslå. Det som ikke bør skje er at dette møtet blir en slags maktkamp mellom disse to landene.
200 land deltar i Cancun. Mange tusen aktivister vil være tilstede. Så får vi se om idyllen på Maya rivieraen blir brutt i disse to ukene eller om de vakre omgivelsene kan inspirere til dialog og ikke minst enighet.   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar