mandag 29. november 2010

Endelig i Cancun



Da er jeg endelig på plass i Cancun. Flyturen gikk raskt og det var kun ferieglade meksikanere å se på flyet til Cancun. Strategien ved å legge møtet til Cancun er jo nettopp også for å unngå at så mange kommer til møtet. Da henvises det spesielt til aktivister aka unge anarkister som ofte blir mistenkt for å lage bråk. Jeg bor nå hos en liten familie i et mer fattigslig område av byen. Det selges marihuana på hjørnet og politiet sirkulerer en gang i timen. Marihuana-selgerne jobber skift. Dette er en av de harde realitetene til Cancun. Narkosalg og kontroll av hele byen av narkokartellet Las Zetas. Min venninne forteller meg at alle butikker/forretninger må betale kvote for å få beskyttelse av Las Zetas.

I turismen ligger det mye penger. Overalt i Cancun bygges det store leilighetskompleks. Et kompleks på fem bygninger med 30 etasjer ble bygd over "manglares" - mangrove trær/røtter : Mangrove økosystem består av trær (mangrove) veldig tolerante for salt som opptar fjæra nær utløpet av hvor ferskvannet strømmer ut fra kysten. Disse mangrove trærne hjelper naturen/jordgrunnen til å stå imot sterk vind og gir en naturlig beskyttelse mot tsunamier og orkaner. Den er også et tilholdssted for mange dyrearter. I Cancun har de ødelagt mange slike økosystem og det er derfor Cancun er mer sårbart for orkaner enn før. Orkansesongene kommer med full styrke hvert år og fortsettes det å bygge hoteller, leilighetskompleks og enorme kjøpesentre vil dette økosystemet forsvinne og folk vil lide. Men hvem bryr seg om det når det er store investeringer på spill.
Mangrovetrær i Cancun


Ellers på vei fra flyplassen til huset der jeg bor- en 20 min. kjøretur så vi fem politisperringer. I morgen skal jeg ut og sjekke området rundt Moon Palace Hotel og andre alternative hendelser rundt om i Cancun, for det skal visst skje mye alternativt, men strategisk nok så har den lokale regjeringen lagt alle hendelser litt utenfor sentrum og det mistenkes at det er fordi de vil la turistene være i fred i frykt for demonstrasjoner i hotellsonen. I morgen vet jeg altså mer om hva som kommer til å skje fremover. Fint å være framme i "ormebolet"!
(Cancun på Mayaspråket)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar