torsdag 11. november 2010

Alternativt forum og viktige meninger


Jeg sjekker nesten daglig nyheter fra det offisielle mediebildet her i Mexico når det gjelder Cancún og klimatoppmøtet som bare er tre uker unna. De fleste store aviser gir spalteplass til politikere og deres meninger når det gjelder å løse klimaproblemene. Det er derfor jeg synes det er viktig å se bortenfor de offisielle mediene og se hva som rører seg i det uavhengige nyhetsbildet.  Jeg vil med denne bloggen gi de mer ukjente navnene, organisasjonene og gruppene en stemme samtidig med at jeg følger det offisielle mediebildet.  Jeg skal følge mobiliseringer og alternative møter og det er derfor jeg med stor interesse har funnet ut at Den internasjonale bondebevegelsen ( Via Campesina) skal holde et alternativt forum fra den 5-8 desember i Cancún. De ankommer sammen med sosiale bevegelser, bondeorganisasjoner, urbefolkningsgrupper o.l den 4 desember etter å ha reist gjennom nesten alle delstatene i Mexico for å samle grasrota.  

Grasrota eller folk ”abajo”, under systemet og gjerne til venstre politisk sett, er viktig å ha med seg når det skal utformes en avtale i Cancún. Optimisimen er ikke stor offisielt sett men disse organisasjonene har kampmot til det siste og arrangerer en stor mobilisering den 7 desember i Cancuns gater. Jeg skal selvfølgelig prøve å være tilstede her for å snakke med folk på grasrota. For en av deres viktige kampsaker er at Cochabamba- avtalen blir inkludert i en evt. Cancun-avtale.  Via Campesina og UNORCA ( The Union of Regional Peasant organizations/Mexico) sier at de vil protestere mot de rike landenes (lille) anstrengelse for å få til en ny klimaavtale.  Cochabamba-forslagene må vurderes. De fattige landene må bli tatt med i betraktningen når de diskuteres i møtesalene i Cancún.  

De uttaler videre at den eneste måten å møte klimakrisen på er om de rike landene reduserer sine drivhusgasser med 50 % innen ti år.  En ny jordbruksreform må til og den må bygge på den gamle visjonen og tradisjonen mellom mann og natur.  En redusering av fossile brennstoffer (olje,gass,kull) må til for å få verden på rett kjøl igjen. Samtidig avviser de REDD-prosjektet (Reducing Emissions from Deforestation and forest Degradation). De mener dette prosjektet vil bare føre til mer privatisering av skoger og områder rundt. Dette vil ha en sterk innvirkning på lokalmiljøene og det fører ikke akkurat til at industrilandene inngår et kompromiss om å redusere sine utslipp, som vil være til det beste for verden. Mest sannsynlig vil lokalmiljøene få regningen og ikke industrilandene om denne privatiseringen av skogsområder skjer.

Dette var altså en liten sak fra det uavhengige nyhetsbildet her i Mexico. I det offisielle mediebildet snakkes det om sykdommer i forbindelse med forurensning og påvirkningen av dette på folks helse. Jeg kommer også til å ta opp dette temaet ved en senere anledning. Jeg tror selv at jeg ved å være mye i Mexico City så påvirker det helsen min. Hver gang jeg kommer hjem til Cuernavaca etter å ha vært i Mexico City så har jeg hodepine, øynene renner og nesen er tett. Kan ikke være helt sunt å tilbringe for mye tid i storbyen. De som bor i Mexico City sier spøkefullt at de er mutanter. Hvem kan ellers bo i denne byen? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar